Friday, 12 August 2011

Ketuk-Ketuk Ramadhan - Bubur Lambuk Terengganu ^_^

Assalamualaikum..akhirnye,lpas 12 ari dh pose,akhirnye hajat aku utk buat bubur lambuk tercapai jugak..tp bukan aku r yg masak,mak aku yg masak..aku cume tlg ape yg patut jerp..ehehehe..bubur lambuk nie bukan sebarang bubur lambuk.nie bubur lambuk khas buatan org ganu kite..ehehe..mase aku blaja kt johor ritu,aku baru prasan yg bubur lambuk kt johor lain ngan bubur lambuk kt pantai timur,khususnya ganu la..kalo kt johor,bese diorg letak lobak,jagung n mcm ape bnda ntah..tp kalo kt ganu,kitorg letak daun2 sayur..daun sayur ape?haaa..jom tgk list bahan2 dan cara buatnya..

BAHAN-BAHAN :

2 1/2 cawan beras
2 ekor ikan kembung bersaiz sederhana
segenggam ikan bilis
2 sudu besar udang kering dikisar/ditumbuk kasar(terpulang nak letak ke x)
2 cawan santan drp sebiji kelapa
8 ulas bawang merah dikisar halus
2 ulas bawang putih dikisar halus(terpulang nak letak ke x)
1 inci halia dikisar halus
3 batang serai dititik
6 cawan air
Garam & gula secukup rasa
2 sudu serbuk lada hitam
2 cawan pucuk paku merah/perak/paya (sama jenis tp nama berbeza)-diambil daun & batang yg lembut shj
Pelbagai pucuk seperti pucuk ubi,pucuk lampin budak,dll
2 helai daun kunyit dimayang halus
3 tangkai daun kesum dimayang halus
1 biji ubi keledek
segenggam BELACAN
1 senduk BUDU CAP KETEREH








CARA-CARA MEMBUAT :

1. Rebus air dalam periuk sementara semua sayuran dipotong dan dibasuh
2. Masukkan serai dan beras. tunggu dia masak
3. Sementara menunggu nasi masak, blend lada hitam, setelah itu masukkan 10 ulas bawang merah, halia dan blend la lagi sampai lumat.perah juga santan.
4. Pastu campak je bawang dan lada hitam yang di blend, isi ikan,santan…then kacau. Biar sampai mendidih.
5. Masukkan garam secukup rasa dan yang speselnye....BUDU DAN BELACAN (nie yg membezakan antara bubur lambuk ganu ngan negeri len.xde nie mmg x sdap n x lemak..^^)
6. Rasa da ok..campak je pucuk2 tu tadi..biar sampai layu sket…Dan siaaaaappp.
7. Angkat dan hidangkan.



Okey,korang bley la try buat..cer try test..ehehehe..pape x paham,sila gtaw ye?

p/s : maap kalo entry nie pnjang.aku nye post nie problem r..kuar coding2..xleh nk setting gambor..adoiii..naseb le paham..huk3..SELAMAT MENCUBA..!

RESIPI KHAS FROM MY MOM,PUAN DAYANG..thanx cek..^^

10 Org Join Merepek Skali^^:

faizlaster said...

nop gop...

JIJI YU said...

pergh taruk budu

anis aneesa said...

@2faizlaster : hohoho..balik ganu r..buleh makang budu ngan blacann..ehehe..

RIMA DANIA said...

dulu kawan serumah masak diploma org kelantan..hari2 makan nasik dgn budu.. botol2 budu ade je bawah katil haha..kadang2 tumpang cicah jugak..not bad pun..(^^,)

faRHa@miSS Vio said...

bubur lambuk !!! .....sdapnye...naseb baek dah malam

nurdani said...

tak pernah makan lagi ni.kena cuba lah nampaknya.hehe

anis aneesa said...

@jiji yu : hoho.budu tu menu wajib ade bg kami..=)

anis aneesa said...

@rima dania : ooo..ye,sy lg suke budu dr cencalok..sy x suke udang.huuu..

@faRHa@miSS Vio : ehehe..sabar2..esok bley beli @ buat,,=)

@nurdani : huhu..bley3..try r..cedappp..^^

Wanie said...

anis, post kat wanie sikit..kat umah wanie tak penah kot buat bubur lambuk..budu pn letak ye..huhu

anis aneesa said...

@wanie : ooo..yeke..x pnah makan ke?cedap...tambah2 plak letak budu ngan belacan..lg r cedap..nyum3..^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...