Thursday 9 June 2011

~Tudung : Mana 1 Anda?~


Assalamualaikum..2 3 ari x update blog nie bkan sbb ape,tp sbb nk mncari idea n ilham ttg nk tulis ape kt blog nie spaya nmpak 'mnarik' ckit..huhu..tp tetibe terfikir nk tulis psal tdung nie lpas bce bbrapa blog yg post ttg cite nora elena yg tgh HOT skrg..

Sume blogger dk ckap ttg Nora elena yg dk pkai skirt pendek sdangkn wataknye digambarkn sbagai seorang yg x mninggalkan solat n sdang mmbimbing suami dye yg mrupakan sedara baru(cina muslim)..tp sy xnk la komen byk2 ag psal cite tu sbb dh rmai yg dk sebut..n sume yg diowg sbut tu sume yg sy fikir.hehehe..

juz sy nk sentuh bnda yg lbih mendalam ag dr cite tu,iaitu TUDUNG..isu tudung nie dari dlu lg,sntiasa diperkatakan..dan isu nie mcm xde kesudahan sbb sume org mmpertahankan pendapat dan pemikiran masing2..ape yg sy nk katakan nie stiap mnusia ade pndapat msing2 n sy cuma nk ckap ape yg sy fkir plak..

Walaupown sy cuma berumur 21 tahun,tp sy dh lalui mcm2 perkara..n mcm2 owg dh sy jumpe..sy nie jnis yg suka perhatikan org n sntiasa berfikir ttg perkara sekeliling..

Menutup aurat, secara khusus wanita muslimah adalah satu tuntutan yang sangat diberatkan, ia bukan perkara yang boleh dibuat main-main kerana ia melibatkan dosa pahala.

Ramai yang menangguhkan pemakaian tudung dengan alasan belum sampai seru, namun sehingga bila seru itu akan tiba, adakah menunggu jemputan malaikat maut baru hendak bertaubat?

Ada juga yang berkata, “alaa, yang pakai tudung pun ramai yang buat maksiat, yang penting hati, tak pakai tudung pun kalau hati baik tak mengapa…”

Bagi mereka yang berpendirian mcm tu, mereka perlu memahami bahawa manifestasi dari mempunyai sekeping hati yang baik akan mempunyai kesan terhadap penampilan luaran seseorang. Hati yang baik adalah hati yang takut kepada Allah dan takut juga untuk melanggar perintahnya. Bagi yang memakai tudung tapi terlibat dengan maksiat, urusan dosa mereka tidak ada kaitan dengan tudung yang dipakai, namun bagi yang enggan memakai tudung, terus terang mereka telah berbuat jenayah terhadap Allah yang sememangnya layak untuk diberi hukuman dan memberatkan timbangan dosa.

Tudung adalah lambang wanita muslimah yang taat, pemakaiannya yang sempurna akan dikurniakan ganjaran pahala dan diberikan ketenangan hati yang hakiki. Tidak salah untuk berfesyen, asalkan aurat ditutup dengan sempurna.
Saya nk bg contoh saudari kt bawah nie..:

apa kesalahan dye?dye dh cantik pkai tdung..kaler purple ag..tp yg silapnye..dye pkai baju yg ketat sehingga mnampakkan ape yg x ptowt dilihat..dh jd satu ksalahan gak kt ctu..
ade gak yg pkai tdung tp pkai legging..ello,anda pkai legging tu same r mcm anda x pkai sluar..legging tu mmbuatkan sume bentuk,liku2 khidupan terserlah..
n satu ag..pkai tdung tp pkai baju lengan pendek..slah gak tu..sbb nmpak aurat lengan kite..nk taw lg detail,rujuk gambar2 kt bawah nie..



antara contoh2 pnutupan aurat yg salah


rmai btowl yg bwat fesyen mcm nie skrg..harus disedarkan..


yg nie lg la rmai..smpaikan ade yg beli bnda perhiasan yg mmbuatkan sggul tu nmpak besar dan tggi..isy3..salah tu...

jadi..mne 1 korg skrg?renung2kn dan slamat beramal..^^



1 Org Join Merepek Skali^^:

RIMA DANIA said...

tenkiu for sharing..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...