Tuesday, 9 August 2011

Bila Puasa...


salam..ehem2..dh brape ari ek x update?hurmm..idea byk,tp jari nk menaip nie yg malas.ape nk jd la..aisyy..=.="

nie nk cite ckit bnda2 bile blakunye bulan pose..nie dr pmerhatian aku la..bukan di ambik,dicedok,di sudu dr mane2 ye?

bile bulan pose,sume org akn trus fikir yg bulan pose nie adelah bulan utk tahan lapor dan dahaga..tp stakat tu je ke yg korg buat?takat lapor,dahaga dr pkul 5.30 pagi smpai la ke pukul 7.20 minit ptang?itu je?dlm tempoh nk tggu berbuka tu,xkan korang jz tdow smpai mata tu bengkak2 mcm siput sedut?(ade kaitan ke?)oii,xtaw ke yg tdow lame2 tu makruh?

same r gak kalo korg berendam lame2 dlm jamban tu..silap2 bley batal pose sbb tertelan air paip..isy3..yg aku duk perhati waktu bulan pose nie..bil air kt umh tetibe naik mendadak.sbb ape?sbb stiap stengah jam je ade r org yg mndi.mcm2 alasan bg,panas la ape la..ahh,sume alasan tu karut,dh basi dh..gosok gigi pun makruh kalo kite gosok lpas tgelincir matahari ke barat(lpas azan zohor le tu..)hangpa kna igt,mndi lame2 nie maruh,ky?so,kurang2kn la..itu part yg aku nk tegur r psal bile pose versi waktu siang...

lpas tu..emm,psal berbuka dan bersahur..ckp psl berbuka dlu r...tang berbuka nie aku rase rmai dh yg taw..bile sebut je nk berbuka pose,satu meja tu penuh ngan makanan..drpd nasik,lauk pauk,kuih muih,pencuci mulut,pencuci lantai,air..sume ade r..penuhh tersusun kt atas meja..yg jamahnye cume seketul dua je..slebihnye sedekah kt kucing2..x pown bg ayam2 makan..apo la nk jadik..patowtnye bulan pose nie kite bjimat cermat la,ini idak..makin la duk ikowt prangai setan tu,duk mmbazir dwet..dwet
yg ptowt kite sedekah kt masjid2,umh2 kbajikan,owg2 miskin..korg pegi blanja dkat bazar ramadhan tu..tp aku agak msti korg ckap "ala,tu kire sedekah kt penjual2 tu gak.."hurm,no komen r mcm tu.korg dh besar,leyh pikir sendiri..



pastu psal trawih..urmm,bile trawih,rmai r yg x dpt pegi..sbb ape?sbb perut dh penuh ngan makanan,mane larat ag nk jalan.solat maghrib pown sah2 ujung2 waktu bru wat..xley nk rukuk n sujud sbb sangkut ngan prut yg dh mcm owg ngn air kosong waktu berbuka..pastu solat dlu,pastu makan ala kadar n pastu bley la solat terawih..bagus kn?amalan Rasulullah s.a.w elok la kite contohi..ambik berkat plak d bulan pose nie...

bila pose nie gak..mula la kedengaran bunyi2 mercun..budak2 zaman skrg bkan mcm kite zaman dlu,men meriam buluh jerp..budak2 zaman skrg taw beli mercun je kt psar malam,snang.xyah nk tebang2 buluh tu..amat manja..=.="
ok,smbung balik.bila pose,dgr r pompampompam bunyi mercun.mcm2 jenis mercun ade.mercun bola,mercun ketupat,mercun naga,nseb bek mercun kentut xde.ok,aku merepek lg.>.<'
kdg2 bile sahur tu,dgr r bunyi2an tu,tp bgus gak,bley kejut org kmpung sruh bngun sahur..tp yg x eloknye,ade budok2 yg terlebih bijak,pegi buat mercun sndiri..maka tjadi la kes putus tngan,putus jari,putus kepala.aii,ngeri,ngeri..hurmm..tp xpela,ank2 sdare aku,aku bg men bunga api je.bawah umur lg.hehehe..



ky la,smpai cni je dlu aku merepek ari nie..slamat berbuka pose n berpose sume..adios..=)

kredit pic to pakcik google.

p/s : ade sape2 prasan gaya penulisan aku dh brubah ckit?sape2 yg bg jwapan btowl,aku bg hadiah spesel..ehehehe..=p

5 Org Join Merepek Skali^^:

faizlaster said...

hehe...saye pose penuh tahun ni...

anis aneesa said...

@faizlaster hohoho..bagus2..tp ambe dopleh beri duit raya r sbb ambe skoloh lg..hehehe..

RIMA DANIA said...

hehehe...penuh meja pak cik google berbuka...

diana said...

bab tarawih tu akak rasa kalau sapa tak rebut peluang tu alangkah ruginya.kalau kita perempaun ni lebih baik buat di rumah..kan??
tapi kalau lelaki,apa salahnya ke masjid nun..
ni tak tengok malam2 bw je rajin..cemana tu???

anis aneesa said...

@rima dania : ehehe..tu r psal..ntah larat ke idak dye hbiskn sume tu..huhu..

@diana : ye2,btol2..sbb pahala pmpuan ngn laki len2 kn?huhuhu..nk bwat mcm mane,kesedaran agk kurang la tu..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...