Wednesday, 24 August 2011

Ibu Mertuaku..

hye alls..
malam nie nk borak2 pasal kawen..bukan sbb aku dah gatal sgt nak kawen,tp sbb aku tgk org skeliling aku duk sibuk kawen..jd aku perhati n analisa r dlu utk persiapan aku plak nnt..hehehe..

tapi,fenomena zaman skrg wat aku terfikir n takut.kawin dibuat men2.bila nak,kawin..buat majlis plak bukan ckit2,tp kalo bley nk kalah ank raja..tapi bile dh benci,x suka,cerai cenggitu jerp.duit berjuta-juta yg hbis utk wat majlis kawen hangus cenggitu jerp..aisy,membazir btol la hamba2 Allah nie..mase kawen x igt dunia,bila cerai sume bnda dlm kain nk bwak kuar..ilmu agama tolak tepi dh..hurmm,mcm2..

tp psal kawen cerai nie dh ramai dh yg duk bncang,jd aku xmau r sebut detail sgt psal bnda yg org dh ambik taw sjak dlu ag..yg aku nk sebut nie psal mase korg kawen tu..bnda nie kecik je,tp kalo korang biar,mmg parah gak jd nye nnt..

bila korang kawen,korang mesti fikir utk bertanggungjawab kt psangan korang je kn?isteri jaga makan minum suami,suami cari nafkah utk isteri dan anak2..tp,pernah korg fikir psal mak bapak mertua?nie melalui pemerhatian aku r..ramai yang dh kawen tapi masih anggap mak ayah suami/isteri dye tu sbgai org luar..mksudnye,bila anggap mcm org luar,layanan pown bese2 jela..knape..korang bley layan mak ayah korg bek2,tp bukan pada mak ayah mertua ko?

nie aku nk pesan kt kaum wanita la dlu..korang kawen ngan BF korang,maka syurga neraka korg bergantung pada keredhaan suami dh..tapi,korg kna igt,keredhaan suami korang masih lagi bergantung pada keredhaan mak ayah diorang.senang cite mak ayah mertua korg la..jd tggungjawab korg gak utk jaga hbungan kekeluargaan antara kedua2 pihak..(skema pelik ayat aku..=p)

yang si suami plak.jgn la sbb korg baru kawen,mak ayah trus dilupakan..mak ayah korang dh jaga korg dr besar tapak tangan,cenggitu je ko buang?igt,kalo ko sayang bini ko,jgn dimanjakan sampai dye jd kurang diajar.


nie berdasarkan pengalaman aku yg dh tgk org kawen..ade sepasang makhluk Allah,dh hmpir 5 thun diorg kawen,tp si bini x pernah layan kuarga mertua seperti sepatutnya..


"x sepatutnya mcm mane tu?"

x sepatutnye kt cni..bile kite dah kawen,bermaksud kite dh ade 2 mak,2 ayah dan ramai adik bradik..kalo kuarga mertua korang duk selang 4 buah negeri x apela..ade la gak alasan korang nk balik setahun skali.kol sebulan skali..ye x?tp hamba Allah nie..jarak antara umah dye ngan mentua dye,masyaAllah,sgt la dekat.dan kmpung kuarga dye pown dye gak.nie kire kawen ngan budak kmpung sebelah r nie.tp x penah di ambik tahu perihal kuarga mentua dye..kesungguhan utk berkenalan lebih rapat x pernah ada,bertanya khabar jauh skali.alangkah sedihnya..kalo ibu mertua tu spesis jenis mcm dlm cite p.ramlee xpe gak.nie punye la baik ibu mertua,masih dilayan begitu.si anak plak lgsung x ambik inisiatif nk tegur sikap kurang diajar bini tu..ank2 zaman skrg..

so,mcm mane korg?yg dh ade pkwe mkwe tu.yg dh duk brangan nk kawen..korg dh berbaik2 blom ngan bakal mentua?ke x pnah bertegur sapa?ke x kenal lgsung rupa bakal mertua?tu dh kes parah..=.="

renungkn la ape yg aku nk cakap nie..

"Kalo ko berkahwin,bukan bermaksud ko hanya berkahwin dengan anak dia jer..tapi ko berkahwin ngan seluruh kuarga dia jugak..kalo mertua sendiri dianggap orang luar,habisla.. - anis aneesa"

zaman muda2..abaikan muka aku yg x brape nk cerah.=.="
p/s : aku benci laki yang cakap x serupa bikin.mase bcinta bukan men lg ayat pom pam pom pam..lepas kawen?haremmm xdak..

6 Org Join Merepek Skali^^:

faizlaster said...

dop sabo nk kawen..hehe

anis aneesa said...

@faizlaster : ahahaha..gatai naaa...knal dop ag kuarga jujue?

RIMA DANIA said...

kalau nak suami sayang parents kita.. kita pun kena sayang jugak kat parents suami.. hehe (^^,)

anis aneesa said...

@rima dania : hehehe..snang cite,kite mesti la saling sayang menyayangi..=)

Namee Roslan said...

anis.. :) tu la org cakap, kalau kita kahwin bermaksud kita kahwin dengan family dia skali. sbb tu kita kena sesuaikan diri kita dengan semua. lagi2 yg family besar gila....mmg kena ramah dan bersedia :)

anis aneesa said...

@namee roslan : yesh..mcm sy,sy nie ank bongsu,jd x brape reti nk layan org..huu..byk ag yg sy nk kna blaja..=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...