Tuesday 10 April 2012

Bila Merit Dimerit Itu Perlu..~~

Assalamualaikum,sume..kali nie x perlu la pembuka bicara..kita terus ke main point la ye..aku pown x reti nk bermadah2 bagai nie..hek3..

Punya la lama aku x update blog sampai blog nie 'bersih'..bersih dari pengunjung..hehehe..xpela,ku paham..blog yg seberape mmg begini..eh,tetibe..aku x hupdate pun atas byk sbb..sejak akhir2 nie,aku sangat sibuk dengan test,kuiz,assignment,projek,mcm2 lg la..sampaikan aku rasa,kalo dalam sehari tu aku dapat tenangkn fikiran tanpa fikir psal blaja,alangkah bagusnya..huhuhu..slain tu jugak,aku busy dengan aktiviti2 kt UMP nie..nak tambah MERIT la katakan..

Apa tu MERIT DIMERIT?erm,aku x sure la kt universiti lain ada ke tak sistem nie..tp kt UMP,sistem nie dh lama ada,cuma baru nk dipraktikkan bermula dr batch aku..(apesal la msti batch aku?) =.="
Its purpose adalah untuk bagi students kt ump neh aktif sikit..jangan datang U,ngadap buku,ngadap laptop je..nanti xde 'SOFTSKILL'..haaa,softskill pun sgt penting kt UMP neh..ape tu softskill?next entry aku cite..muahaha..

Merit ni penting sbb setahu aku,bagi student yang punyai merit tersangat rendah,peluang untuk duduk di hostel pun tersangat la rendah..merit nie terbahagi kepada dua iaitu Academic Merit dan Activity Merit..academic merit nie dye ambik dari result exam kita(CGPA)..activity merit plak dye ambik dari penglibatan kita dengan club n persatuan,mcm kokurikulum la..dua2 nie mesti seimbang sbb markah dye 50-50..makanya,result exam mesti gempak,aktiviti U pun mesti hebat..begitula..

Jadi,sehubungan dengan itu,aku pun join la satu kelab under JHEPA dan unit kebudayaan ump iaitu crew club..kelab nie adalah kelab yg uruskan setiap event yg berlaku kt ump nie,especially yg under JHEPA n unit kebudayaan la..kiranya nie keje blakang tabir la..kitorang blaja mcm mana nak propose and handle program tu dari awal sampai akhir,dari atas sampai ke bawah..ehh..setakat nie kitorang dah berjaya handle 3 event without having a workshop first.meaning,tanpa tahu apa2 tentang bidang nie,kitorang dah handle 3 event quite big kt ump dengan sendiri..hebat tak?keh3..memang agak kelam kabut dan haru biru,tapi experience tu mematangkan kitorg..maksudnya kitorang blaja dr pengalaman and next event,we get better...=)

nie budak2 crew masa kitorang handle 1st international event -
 malam santai budaya antara malaysia,indonesia n bangladesh..

ini masa 1st competition event yang kitorang handle..acoustic clash of the band
nie la activity merit semasa aku..activity jela yg bleh ditunjuk..hehehe..yg biru tu aku punya..87.0..manyak sikit sebab baru 2 program yg dimasukkan meritnya..and yang merah tu adalah markah merit yang tertinggi setakat nie..maksudnya ada student yang dapat markah merit sebanyak tu..memang sangat banyak and aku rasa,aku xkan mampu kejar..=.="

Memang sesetengah pelajar akan fikir yang benda nie leceh dan membebankan,but try to think positive..pelajar yang cuma bergantung pada keputusan akademik,tanpa softskill yg mantap,mmg x laku skrg..btol tak?sokong ke x sokong?huhuhu.. sila bagi pandangan dan pendapat kalo sudi..
=)

nota kaki : penat dengan test dan kuiz dan assignment yang bderet2..>.<"

3 Org Join Merepek Skali^^:

Jue_ilias said...

gudluck hanisah :D

Namee Roslan said...

merit ? first time saya dengar. hehe. btw, all the best to anis :)

anis aneesa said...

thanx sume...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...