Saturday 27 August 2011

Bila Balik Beraya..

hye all..
rindu kt blog nie lpas berhari2 x hupdate..tuan nye blog nie bz weyh...umah x siap renovate ag..adooiiii..camno2..mood nk raye pom xde kalo camneh..huk3..td pegi stadium tertutup gong badak,k.terengganu sbb nak ambik dwet bantuan dari yayasan terengganu..jumpe MB tu..keh3..terlebih excited plakk..ky2,aku xmau cakap pasal dwet riban2 tu..aku nk cakap yg mase aku balik dari stadium,aku pegi bandar kuala tganu jap sbb ade hal cket.lalu atas jambatan sultan mahmud tu,mak oiiiii...punye r jem(ntah btol aku eja tu)..tganu kalo time raya mmg cenggitu..giler jem sbb warga tganu yg mrantau sume balik.orang kelantan yg nk balik ke kelantan pown mmg lalu tganu,mane ade jalan len dh.wahaha..jadi,bila aku tgk sume org tgh excited nk balik braye,aku tergerak r nk tulis entry nie..

Aku nk ingatkan warga malaysia sekalian yg nak balik kampung tu..:

- korang mesti pastikan yang kenderaan korang dalam condition yang baik..minyak itam,brek,n sume2 tu la..aku xtaw sgt psal kete motor neh..lesen pown xde lg..huhuhu..check btol2..pastikan minyak cukup..jgn nnt kna tolak kete plak dr lebuhraya karak ke tganu..naya..huhuhu..

- pada mereka yg nak bertolak malam,make sure si driver tu dpt rehat yg cukup..elakkan makan terlalu banyak mase berbuka sbb bila perut kenyang,nnt mata pown mula la gedik2 nak tertutup..bahaya tu..kalo dah ngantuk sgt,berhenti dlu kt mane2 RnR ataupun stesen minyak..pekena dlu 2 gelas kopi,i'Allah,mata akan tahan..hehehe..tp kalo ade 2 driver lg bagus,bley gilir bawak..terutama yang baru 1st time nk jalan jauh tu..n jangan lupa baca doa naik kenderaan terlebih dlu,supaya lebih berkat dan perjalanan kita dilindungi..insyaallah..=)

- bagi yang ada baby atau anak2 kecik,make sure ade stok makanan yg mencukupi.mane taw diorg tetiba lapar,x ke naya..mane nk cari kedai makan malam2 buta kt tgh2 lebuhraya tu..n make sure gak air panas utk buat susu ada,lampin,baju n bla3..aku nk cakap lebih pown xtaw sbb aku blom kawen ag..hek3..>.<"

- oh,yg nie aku rasa paling penting.patutnya aku kena ltak kt point first,tp xpela..make sure sebelum korang bertolak balik tu,sume barang dh ada n make sure sume tingkap,pintu umah berkunci.n jangan lupe pesan kt jiran korang yg x balik kmpung tu yg korang xde kt umah dalam tempoh tertentu..sbb tu la kdg2 sikap jaga tepi kain org nie penting,teutama dalam kes2 cenggini la..dalam byk kes yg aku tgk,umah jiran dye kna rompak pown dye xtaw.punye r amalkan amalan JAGA TEPI KAIN SENDIRI..

- make sure ada tayar spare sbb skrg nie byk kes orang tabur paku atas lebuhraya sbb nk kaut untung..mmg x patut,tp kite mesti beringat dlu sbelum terkena..yang terbaru aku dengar,ade orang men baling telur atas cermin kete..kalo bnda tu tjadi kt korang,korang jangan sesekali guna on wiper atau pancut air utk basuh telur tu.Terus memandu dengan apa yang mampu dilihat hingga tiba ditempat selamat...Ini kerana jika telur ayam bercampur air ia akn menjadi susu dan akan kaburkan 92.5% tahap pengelihatan kita yang akan memaksa kita berhenti...Disitulah kita akan menjadi mangsa perompak...Inilah teknik baru yg digunakan perompak di jalanan
nak taw lebih lanjut,bley refer pada blog kak yana

- bg mereka yg nek bas ekspres ke,van ekpres ke,pape jela yg ekspres..sbelum korang naik bas tu,korang pesan siap2 dlu kt driver bas..sruh dye bawak bas tu elok2..ingatkan dye,dye tu bukan bawak nyawa dye sorg..kalo dye sorg mati xpe,jgn nk libatkan org len..hehehe..korang sila jgn ikut cakap aku..=p

lagu nie sesuai utk korang..=)

urmm,lg ape ek?aku dh xleh pikir ag dh sbb aku x pnah ag balik raya time dkat2 ngan raya neh..huhu..kalo ade,sila gtaw kt ruang komen ye?masehh..selamat hari raya & hati-hati di jalan raya sume..^^

p/s : aku mmg nyampah kalo ade kete yg bawak kete terlalu slow ngalahkan siput baby waktu kt lebuhraya..lebih elok bawak secara bersederhana,tu lg afdal..=)

2 Org Join Merepek Skali^^:

Namee Roslan said...

anis, terima kasih share tips raya. memang patut pun tinjau keselamatan kereta kita lagi2 yg journey jauh gila. cukup rehat penting juga. tahun ni hope berkurang kes kemalangan. kes mercun tangan putus banyak gak tahun ni.

btw, selamat hari raya :D

anis aneesa said...

same2..hehe..ye,nie berdasarkan pemerhatian sy la tgk org2 yg balik kmpung nie wlaupown sy xde pngalaman mcm tu..huhuhu..pengalaman tertinggal bas ade.hehe..=p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...